„Stop – milczeniu” (Stowarzyszenie na rzecz Dzieci Niepełnosprawnych „Podaruj Dziecku Radość” przy Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Giżycku): uczniowie niepełnosprawni chcą być postrzegani i traktowani jak ich pełnosprawni rówieśnicy. Mowa warunkuje prawidłowy rozwój społeczny, poznawczy i emocjonalny dziecka. Zdolność porozumiewania się odgrywa bowiem istotną rolę w regulacji jego własnej aktywności. Stanowi też narzędzie służące organizacji własnego działania oraz wpływa na sposób pojmowania otaczającego świata. Mowa to kompetencje językowe i komunikacyjne oraz proces ich realizacji. Obie te kompetencje są wiedzą, która musi być kształtowana w sprzyjających warunkach społecznych, a jej niedostatek powoduje zwykle społeczną izolację jednostki i ograniczenie jej możliwości umysłowych. Zajęcia logopedyczne mają także pośredni efekt psychologiczny – logopeda, pomagając w usunięciu zaburzeń mowy, stymulując rozwój mowy, zapobiega psychologicznym skutkom wspomnianych wad, bądź je niweluje.
Miejsce realizacji zadania: zadanie będzie realizowane zdalnie poprzez platformę Classroom, telefon, maila i dziennik librus (w okresie od 21 kwietnia do powrotu uczniów do szkoły nie później niż do 31 grudnia 2020 r.). Zajęcia będą odbywały się indywidualnie z każdym dzieckiem poprzez platformę Claasroom z możliwością wideokonferencji. Jeden uczeń będzie miał 1 godzinę zająć w tygodniu, natomiast uczeń z afazją i mutyzmem 3 godziny w tygodniu.
Grupa docelowa: zdalnymi zajęciami zostanie objętych dwoje dzieci posiadających orzeczenia do kształcenia specjalnego z zaleceniami do zajęć logopedycznych. Jedno dziecko ma orzeczenie z uwagi na autyzm wczesnodziecięcy. Charakterystyczną cechą autyzmu wczesnodziecięcego są zaburzenia w zakresie komunikacji. U dzieci mówiących obserwuje się osłabienie zdolności do inicjowania rozmów lub kontynuowania rozmów z innymi osobami. Mowa bywa stereotypowa, uporczywie powtarzają te same słowa lub zwroty. U dzieci, mogą wystąpić zaburzenia treści i formy, nieprawidłowości natężenia, intonacji, tempa, rytmu i akcentu mowy. Ton głosu może być monotonny lub mieć intonację podobną do zdań pytających W mowie dzieci autystycznych występują liczne zwroty stereotypowe i błędy w użyciu struktur gramatycznych. Drugie dziecko to uczeń z afazją aparatu mowy i mutyzmem selektywnym. Mutyzm wybiórczy (selektywny) jest zaburzeniem wieku dziecięcego (pierwsze objawy pojawiają się zwykle przed piątym rokiem życia) wyróżniającym się stałą niemożnością mówienia w wybranych sytuacjach społecznych (w których mówienie jest oczekiwane, na przykład w szkole).
Przyznana kwota dotacji: 6 500 zł.