„Robimy wszystko by byli coraz lepsi, a są tylko bardziej smutni – depresja u dzieci i młodzieży – konferencja” (Stowarzyszenie na rzecz Wspierania Osób o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych SZANSA): szacuje się, że około 2% dzieci i 8% młodzieży zmaga się z depresją. Szeroko rozumiane zaburzenia depresyjne dotyczą aż 20 % populacji dzieci i młodzieży. Szeroka skala problemu jest dostrzegana. Zaś manifestacja objawów nie zawsze jest specyficzna. Konsekwencje niestety często dramatyczne. Właściwe rozpoznanie i leczenie jest szczególnie ważne również z punktu widzenia osób wychowujących lub pracujących z dziećmi i młodzieżą z różnego rodzaju nieprawidłowościami w rozwoju. W Polsce nadal rzadko diagnozuje się współtowarzyszące nieprawidłowościom rozwojowym zaburzenia psychiczne. Występowanie zaburzeń psychicznych w grupie osób z niepełnosprawnościami jest niedoszacowane. Istnieje tendencja, by postrzegać ich zachowania lub problemy jedynie przez pryzmat niepełnosprawności. Zaburzenia te mogą nie być właściwie rozpoznane mimo obecności objawów, gdyż są błędnie przypisywane symptomatologii związanej z niepełnosprawnością intelektualną. Brak leczenia i terapii jest powodem wieloletniego cierpienia tychże osób i ich bliskich. Wczesne rozpoznanie tych zaburzeń w myśl „podwójnej diagnozy”, czyli współwystępowania u osób z niepełnosprawnością intelektualną danego zaburzenia zdrowia psychicznego, włączenie interwencji terapeutycznej pozwala zminimalizować negatywne skutki współtowarzyszących trudnościom. W konsekwencji ulegnie poprawie jakość życia osób dotkniętych niepełnosprawnością, ich rodzin i otoczenia. Biorąc odpowiedzialność za kształt przyszłych pokoleń każdy dorosły człowiek mający styczność z dziećmi i młodzieżą powinien być wyposażony w podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych ze zdrowiem i dobrostanem psychicznym. Jednak nie może to być wiedza przypadkowa, fragmentaryczna i niepełna. By móc skutecznie zapobiegać, wspierać, czy też leczyć informacje powinny być pełne i czerpane z rzetelnych źródeł. Stąd też pomysł zorganizowania konferencji, której głównym celem jest propagowanie wiedzy wśród rodziców, nauczycieli i specjalistów ze szkół masowych i placówek specjalnych przede wszystkim z terenu Giżycka oraz wszystkich zainteresowanych dobrem dzieci i młodzieży, na temat różnorodnych trudności natury psychicznej ze szczególnym naciskiem na szeroko rozumiane zaburzenia depresyjne.
Miejsce realizacji zadania: konferencja odbędzie się w Giżycku, w budynku EkoMariny w Giżycku, ul. Dąbrowskiego 14.
Grupa docelowa: beneficjentami przedsięwzięcia będą rodzice, nauczyciele i specjaliści oraz każdy zainteresowany dobrem i prawidłowym rozwojem dzieci i młodzieży, a także profilaktyką tej grupy społeczeństwa szczególnie narażonej na szeroko rozumiane zaburzenia psychiczne. Proponowana konferencja będzie piątą organizowaną przez oferenta.
Przyznana kwota dotacji: 4 000 zł.