Giżycko - Oficjalna strona miasta

31/10/2020 , 0°C

Program rePETa | Ruszamy 24 sierpnia w Giżycku

23/08/2018

Od początku 2018 r. Giżycko realizuje tzw. Wspólny System Segregacji Odpadów (WSSO) zakładający  jednolite dla całego kraju zasady segregacji odpadów ustanowione przez Ministerstwo Środowiska. Obecny system segregacji ma na celu zwiększenie ilości surowców (plastik, papier, szkło, metale) kierowanych do odzysku przy jednoczesnej minimalizacji frakcji odpadów, które trafią na składowisko.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat, za sprawą prowadzonych akcji edukacyjnych, świadomość ekologiczna mieszkańców sukcesywnie się podnosi. Na prowadzenie zbiórki selektywnej decyduje się coraz większa liczba giżycczan. 

Edukacji jednak nigdy nie za wiele, dlatego w Giżycku rusza nowa kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów rePETa. 

 

Miasto Giżycko i Fundacja Nasza Ziemia 

zapraszają na 

Start Programu rePETa w Giżycku


24 sierpnia, piątek o godz. 10.00

Port Ekomarina Giżycko

 

Uczestnicy jutrzejszego wydarzenia wezmą udział w happeningu otwierającym zbiórkę odpadów, połączonym z wymianą na koszulki wykonane z tworzyw sztucznych (1 koszulka za 10 sztuk odpadów z tworzyw sztucznych). Na miejscu zorganizowane będą także stoiska edukacyjno-informacyjne nt. segregacji odpadów, recyklingu i Gospodarki Obiegu Zamkniętego (circural economy).

 

 

 


Informacja prasowa, 23 sierpnia 2018 roku

 

W Giżycku rusza rePETa – ogólnopolska kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów

Na finiszu sezonu letniego w Giżycku rusza ogólnopolska kampania „rePETa”. Koniec wakacji to znakomita okazja do podjęcia inicjatyw popularyzujących selektywną zbiórkę i segregację odpadów. Choć dbałość o środowisko naturalne to wyzwanie na cały rok, to warto już teraz zainicjować porządki. Fundacja Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca-Cola Foundation, rozpoczyna w Giżycku pilotażową, ogólnopolską kampanię „rePETa”.  Celem kampanii jest edukacja i budowanie świadomości na temat segregacji i recyklingu, ze szczególnym uwzględnieniem plastikowych opakowań wykonanych z PET. Jednocześnie, kampania jest pomyślana jako wsparcie dla samorządów w skutecznej, selektywnej zbiórce odpadów.

GRAFIKA DO POBRANIA

 

 

W ramach kampanii „rePETa” Giżycko otrzyma specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Czytelne infografiki na pojemnikach będą informować o tym, jakie wrzucać do nich odpady, a także o tym, jakie przedmioty codziennego użytku można otrzymać z plastiku. Pojemniki zostały wykonane z użyciem plastiku pochodzącego z recyclingu.

Fundacja Nasza Ziemia już od lat inicjuje działania podnoszące świadomość ekologiczną i aktywizujące lokalne społeczności do działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Dlatego, przy wsparciu Coca-Cola, inaugurujemy ogólnopolską kampanię „rePETa”, by wspierać samorządy w prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów. Chcemy również edukować i informować o korzyściach płynących z właściwego zbierania i recyklingu plastikowych opakowań. Ma to duże znaczenie szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż w 2018 roku samorządy mają osiągnąć poziom 30 proc. recyklingu 4 głównych frakcji odpadów na swoim terenie, a w roku 2020 –  50 procent   – mówi Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia, która jest koordynatorem kampanii.

Celem kampanii „rePETa” jest również zwrócenie uwagi mieszkańcom na fakt, że plastikowe odpady to cenny surowiec. Dzięki recyklingowi może on zostać wykorzystany do produkcji wielu przedmiotów codziennego użytku, takich jak ubrania, czy meble. Tym bardziej istotne jest, by do zbiórki odpadów podchodzić w przemyślany sposób. 

Kampania „rePETa” to nie tylko zbiórka i segregacja plastikowych odpadów. Bardzo ważna jest edukacja i budowanie świadomości każdego z nas, konsumentów, że odgrywamy w tym procesie kluczową rolę. Wszystko bowiem zaczyna się od segregacji odpadów na poziomie gospodarstwa domowego. Jeśli zadbamy o odpowiednie przygotowanie i wyrzucenie do właściwego pojemnika np. plastikowej butelki, stanie się ona nie odpadem, a cennym surowcem. Może być wykorzystana nie tylko do produkcji przedmiotów codziennego użytku, takich jak koszulki czy polary, ale również przerobiona na materiał rPet wykorzystywany ponownie do produkcji butelek PET. Już dzisiaj np. w butelkach napojów produkowanych przez Coca-Cola udział rPET wynosi do 20%– mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i public affairs  w Coca-Cola HBC Polska.

Wymiar edukacyjny kampanii zostanie wzmocniony w październiku br., kiedy zostanie uruchomiony konkurs dla szkół ponadpodstawowych. Dziesięć szkół, które zbierze najwięcej plastikowych odpadów (w przeliczeniu na ucznia), otrzyma w pełni wyposażone pracownie z drukarką 3D i robotem uczącym programowania.

Jako globalna firma, Coca-Cola od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.  Plastikowe opakowania są globalnym wyzwaniem. Dlatego w styczniu 2018 r. Coca-Cola ogłosiła inicjatywę World Without Waste. Do 2030 r. chcemy zebrać i poddać recyclingowi każde opakowanie, które wprowadzimy na rynek. Dostrzegamy tutaj potrzebę współpracy właśnie z lokalnymi społecznościami oraz organizacjami pozarządowymi. Kluczowe jest też zaangażowanie konsumentów, którzy pierwsi decydują, co zrobią z opakowaniem. Jeżeli zmiana na lepsze ma mieć wymiar globalny, to musi zacząć się od każdego z nas – choćby poprzez wyrzucenie plastikowego opakowania do właściwego pojemnika– mówi Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

Władze Giżycka zdecydowały się aktywnie uczestniczyć w pilotażowym projekcie, by zainspirować inne samorządy do jeszcze większej troski o środowisko naturalne. Jednocześnie widzą w tym szansę na zachęcenie mieszkańców do włączenia się do kampanii by wspólnie dbać o estetykę miasta, a także wspierać odzyskiwanie cennych surowców z odpadów.

Chcemy, by Giżycko jawiło się jako miasto ludzi młodych, wysoko ceniących ochronę środowiska, dlatego zdecydowaliśmy się na udział w tej akcji. Żółte pojemniki pojawią się na początku września we wszystkich giżyckich szkołach podstawowych i obiektach sportowych. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba przekonywać do dbania o środowisko, a segregacja odpadów stanie się codziennym działaniem każdego z nas.

Założenia akcji „rePETa”, w połączeniu z prowadzoną już przez nasze miasto kampanią, dotyczącą utylizacji nieczystości z jachtów „Nie bądź żeglarzem za dychę!”, z pewnością przyczynią się do zachowania najcenniejszego waloru naszego regionu – mazurskiej przyrody. Mieszkamy w wyjątkowym miejscu, samym sercu Krainy Wielkich Jezior Mazurskich i jesteśmy za nie wszyscy odpowiedzialni. Wspólne działanie to większa „siła rażenia” i większa szansa na sukces, to również integracja lokalnej społeczności i budowanie trwałych relacji, na czym bardzo nam zależy. Nie mogło więc w tak cennej inicjatywie zabraknąć Giżycka!– podkreśla burmistrz Wojciech Karol Iwaszkiewicz.

Inauguracja kampanii „rePETa” odbędzie się w 24 sierpnia w Giżycku i Mrągowie. W ramach tegorocznej, pilotażowej kampanii podobne wydarzenia odbędą się m.in. w Chorzowie, Jarocinie i Warszawie. Inicjatywa już cieszy się dużym zainteresowaniem i jeszcze przed jej oficjalnym startem swój udział w niej zgłosiło 10 samorządów z całej Polski.

 

Informacja prasowa do pobrania

 

Kontakt dla mediów:

Sławomir Brzózek, prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia, tel. 501 535 032, slawek@naszaziemia.pl

Miasto Giżycko: Ewa Unrug-Wiszowaty naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Giżycku, tel. 87 7324 131, 798 614 893, ewa.unrug-wiszowaty@gizycko.pl, Małgorzata Kulas-Szyrmer kierownik Biura Promocji i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Giżycku, tel. 87 7324 137, 604 427 236, malgorzata.kulas-szyrmer@gizycko.pl

 

 

 

Autor: Justyna Maciejewska-Kucfir

Zobacz również

Kalendarz wydarzeń

Paź
1
czw
całodniowy Wystawa malarstwa Grzegorza Dębo...
Wystawa malarstwa Grzegorza Dębo...
Paź 1 – Paź 31 całodniowy
Wystawa malarstwa Grzegorza Dębowskiego
  Wystawa malarstwa Grzegorza Dębowskiego Antresola Stajni z Wozownią Twierdza Boyen, ul. Turystyczna 1   Grzegorz Dębowski swe umiejętności artystyczne...
całodniowy “Nasza pierwsza wystawa” | Wysta...
“Nasza pierwsza wystawa” | Wysta...
Paź 1 – Paź 31 całodniowy
“Nasza pierwsza wystawa” | Wystawa obrazów młodych artystów
W Twierdzy Boyen można oglądać wystawę prac młodych twórców: Angeliki Ostrowskiej i Jakuba Chmielewskiego. Autorzy zatytułowali zbiór eksponowanych prac – “Nasza...
Paź
31
sob
całodniowy Wystawa grafik Pablo Picasso
Wystawa grafik Pablo Picasso
Paź 31 całodniowy
Wystawa grafik Pablo Picasso
    Pablo Picasso „Grafika nieokiełznana” Wernisaż w Hotelu St. Bruno 31.10.2020 (sobota) godz. 11.00 Pablo Ruiz Blasco żył w...
Lis
10
wt
całodniowy [ZMIANA TERMINU] Spektakl„Kłamst...
[ZMIANA TERMINU] Spektakl„Kłamst...
Lis 10 całodniowy
        Spektakl w gwiazdorskiej obsadzie „Kłamstwo” reżyseria WOJCIECH MALAJKAT 10 listopada (wtorek) 2020 (ZMIANA TERMINU z powodu COVID-19...
Lis
11
śr
całodniowy Cyklu turniejów Mazuria Cup 2020
Cyklu turniejów Mazuria Cup 2020
Lis 11 2020 – Sty 11 2021 całodniowy
Organizator: Mazuria GiżyckoDrukuj
całodniowy NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI 1...
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI 1...
Lis 11 całodniowy
  OBCHODY NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI 11 listopada Giżycko 11 listopada 2020 (środa)  Drukuj
12:00 Niepodległa do Hymnu 2020
Niepodległa do Hymnu 2020
Lis 11@12:00 – 12:10
Niepodległa do Hymnu 2020
  11 listopada 2018 roku, w stulecie odzyskania przez nasz kraj niepodległości, w całej Polsce i w wielu miejscach na...
Lis
18
śr
całodniowy Scena słowa 2020
Scena słowa 2020
Lis 18 całodniowy
Scena słowa 2020 18 listopada Fundacja Teatr IOTADrukuj
Lis
25
śr
całodniowy Dzień Pluszowego Misia
Dzień Pluszowego Misia
Lis 25 całodniowy
Dzień Pluszowego Misia  25 listopada 2020 (środa) organizacja: MBPDrukuj

eko miasto

eko miasto

Newsletter

play-store

play-store

app-store

app-store

windows-store

windows-store

BIP

BIP

EPUAP

EPUAP

Dziennik ustaw

Dziennik ustaw

Monitor polski

Monitor polski