Giżycko już od wielu lat przystępuje do ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Koordynatorem lokalnym jest Ewa Ostrowska – Dyrektor Centrum Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej. W ramach kampanii prowadzonych jest szereg działań edukacyjnych – głównie na terenie szkół, ale także wśród osób dorosłych.
5 stycznia na spotkaniu pedagogów giżyckich szkół zainaugurowano tegoroczną edycję kampanii, która przebiega pod hasłem „Na skrzydłach przyjaźni – czyli o relacjach”. W kampanii w mieście biorą udział: Zespół Szkół nr 1, Szkoła Podstawowa nr 4, Szkoła Podstawowa nr 6, Szkoła Podstawowa nr 7, Gimnazjum nr 1, Gimnazjum nr 2 oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.
„Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Konfucjusz
Te słowa Konfucjusza są motywem przewodnim kampanii.
CELE GŁÓWNE KAMPANII
– Wspieranie pozytywnych wyborów życiowych dzieci i młodzieży
– Uświadomienie siły wpływu grupy rówieśniczej na jednostkę
– Ograniczenie podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownyc
– Wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych w zakresie nowoczesnej edukacji prozdrowotnej (alkohol, papierosy, dopalacze, nowe narkotyki) poprzez prowadzenie zajęć profilaktycznych, spotkań, konkursów.
CELE DODATKOWE KAMPANII
– Kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw sprzyjających ich rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: umiejętność budowania relacji z otoczeniem, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.
– Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
– Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
W ramach kampanii szkoły zostały zaopatrzone w materiały edukacyjne. Są to między innymi karty pracy dla uczniów zawierające proste ćwiczenia i zadania, dostosowane do wieku odbiorcy, ułatwiające zapoznanie i zapamiętanie treści przekazywanych w kampanii, związanych z pozytywnym lub negatywnym wpływem grupy rówieśniczej oraz podejmowaniem decyzji i dokonywaniem wyborów. Natomiast materiały dla rodziców zawierają wskazówki dotyczące rozpoznawania rodzaju wpływu grupy rówieśniczej na dziecko oraz podpowiadające sposoby niwelowania negatywnego wpływu rówieśników i otoczenia na młodego człowieka. Uzupełnieniem dla materiałów edukacyjnych w postaci kart pracy są scenariusze zajęć dla nauczycieli. Scenariusze zajęć zawierają aspekt teoretyczny zagadnienia wpływu grup rówieśniczych, otoczenia i rodziny na funkcjonowanie ucznia. Wsparte są ćwiczeniami i zadaniami ułatwiającymi zapamiętanie przekazywanych treści.
Uczniowie będą mogli też wziąć udział w konkursach plastycznym i literackim.
fot. archiwum CPUiS